• Strona główna
  • O Autorach
  • Nasze sukcesy
  • Kontakt
  • Polityka prywatności

IP Procesowo

nieuczciwa konkurencja prawo autorskie znaki towarowe

Nirvana kontra Marc Jacobs – spór o słynne logo

16 stycznia 2019
Nirvana

Zza Oceanu niesie się echo powództwa, jakie Nirvana L.L.C. wytoczyła Marc Jacobs International L.L.C., należącej do znanego projektanta Marc’a Jacobs’a, oraz podmiotom zajmującym się dystrybucją produktów pozwanej spółki (Saks Fifth Avenue oraz Neiman Marcus Group Limited L.L.C.). Osią sporu pomiędzy stronami jest naruszenie majątkowych praw autorskich do logo, które przed laty stało się znakiem rozpoznawczym kultowego zespołu z Seattle.

W listopadzie 2018 roku Marc Jacobs ogłosił wejście na rynek nowej kolekcji pod nazwą „Bootleg Redux Grunge”. Logo pojawiające się na odzieży Jacobs’a oraz logo Nirvany są niemal identyczne. W wersji zaproponowanej przez projektanta oczy uśmiechniętej buzi (krzyżyki) zastąpiły inicjały Marca Jacobsa (M i J). Nad buzią zaś pojawił się napis „HEAVEN” zamiast „NIRVANA”.

Nirvana

Rys. Obrazek porównujący – cytat z pozwu Powoda[1].

Prawnicy zespołu wskazują, że logo uśmiechniętej buzi z wyciągniętym językiem zostało zaprojektowane przez lidera Nirvany – Kurta Cobain’a – około 1991 roku. Od roku 1993 jest zaś zarejestrowane jako prawo autorskie w United States Copyright Office (nr rejestracji: VA0000564166). Zespół do dziś wykorzystuje motyw uśmiechniętej buzi. Logo Nirvany pojawia się m.in. na koszulkach, bluzach, torbach czy portfelach, które Zespół komercjalizuje na rynku.

Zdaniem Nirvany w wyniku działań Marca Jacobs’a doszło do naruszenia tzw. common law trademark[2], który przysługuje zespołowi (wydaje się, że polskim odpowiednikiem w tym przypadku byłby art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Pozwanym zarzucono również popełnienie czynu nieuczciwej konkurencji, polegającego na wprowadzeniu konsumentów w błąd co do istniejących powiązań pomiędzy nową linią odzież „Bootleg Redux Grunge” a udziałem Nirvany w jej promocji. Ryzyko konfuzji miały wprowadzać wykorzystywane przez Marca Jacobs’a elementy, z którymi Nirvana jest powszechnie kojarzona. W ramach kampanii promocyjnej wykorzystywano bowiem takie slogany jak: „This bootleg sure smells like teen spirit”, nawiązujące do tytułu najpopularniejszego singla Nirvany „Smells Like Teen Spirit”, czy „Come As You Are” będące tytułem innego utworu rockowego bandu z Seattle.

Nirvana

Rys. Przykład wykorzystania w akcji promocyjnej tytułu znanej piosenki Nirvany, pt. „Come As You Are” – cytat z pozwu Powoda[3].

Powyższe bezprawne – zdaniem Powoda – działania miały prowadzić również do utraty tzw. goodwillu do oznaczenia, przynosząc straty majątkowe Zespołowi. Nirvana domaga się odszkodowania kompensacyjnego (compensatory damages) oraz za szkody wywołane bezprawnym wykorzystaniem uśmiechniętej buzi. Zespół wniósł również o zabezpieczenie roszczeń na czas postępowania, celem zakazania Pozwanemu kontynuowania dalszych działań naruszających prawa Zespołu.

Batalia sądowa zapowiada się niezwykle ciekawie. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Nirvana nie powinna mieć problemów z udowodnieniem swoich racji. Z drugiej strony orzecznictwo w kontekście praw autorskich często okazuje się być zaskakujące. Ostatnie słowo będzie zatem należało do Sądu.

Przypisy:

[1] https://pl.scribd.com/document/396599232/Nirvana-v-Marc-Jacobs, strona 6.

[2] Common law trademark – prawo do znaku niezarejestrowanego, istniejące na gruncie prawa amerykańskiego. Powstaje w momencie wykorzystania komercyjnego oznaczenia na określonym terytorium. Prawo do common law trademark trwa, jeżeli jest konsekwentnie używane w charakterze znaku towarowego oraz w asyście oznaczenia TM.

[3] https://pl.scribd.com/document/396599232/Nirvana-v-Marc-Jacobs, strona 7.

bootleg redux grungecommon law trademarkcopyright officegrungelogologo Nirganymajątkowe prawa autorskiemarc jabobsnaruszenie praw autorskichnieuczciwa konkurencjanirvanaodzieżprawo autorskiesmells like a teen spiritwprowadzenie w błąd
1 Komentarz
Udostępnij:
Piotr Cąkała

Zobacz także

LIMITO vs. MILITO: Sąd Apelacyjny podziela ocenę Sądu Okręgowego w kwestii podobieństwa i ryzyka wprowadzenia odbiorców w błąd

12 maja 2015

Jak funkcjonować w świetle benchmarkingu nie narażając się na konsekwencje prawne?

13 maja 2015

Dyrektywa cyfrowa w sprawie praw autorskich, własność i wolność słowa

28 kwietnia 2022

1 Komentarz

  • Odpowiedź Anonim 24 września 2020 at 21:54

    Ciekawe

  • Zostaw odpowiedź Cancel Reply

    Najpopularniejsze wpisy

    Sorry. No data so far.

    Subskrybuj

    Kategorie

    • aktualności (27)
    • Bez kategorii (7)
    • cyberbezpieczeństwo (5)
    • dobra niematerialne (3)
    • dobra osobiste (18)
    • dotacje na innowacje (2)
    • nieuczciwa konkurencja (39)
    • nieuczciwe praktyki rynkowe (6)
    • nowe technologie (16)
    • ochrona danych osobowych (18)
    • ochrona konsumentów (11)
    • patenty (17)
    • podatki (3)
    • prawo autorskie (44)
    • Prawo Biznesu (1)
    • prawo IT (20)
    • prawo konkurencji (6)
    • prawo prasowe (2)
    • spory korporacyjne (2)
    • sprostowanie (1)
    • szkolenie (1)
    • sztuczna inteligencja (3)
    • tajemnica przedsiębiorstwa (6)
    • własność przemysłowa (52)
    • wzory przemysłowe (12)
    • znaki towarowe (54)

    Tagi

    dane osobowe dobra osobiste dyrektywa EUIPO IP Know-how kpc naruszenie nieuczciwa konkurencja nowelizacja nowe technologie ochrona danych osobowych ochrona konsumentów orzeczenie patent patenty prawo autorskie prawo do wizerunku prawo it prawo własności przemysłowej prawo znaków towarowych prezes uodo pwp rodo rozporządzenie rozporządzenie UE spór sukces szkolenie tajemnica przedsiębiorstwa towary tsue ue unia europejska uodo uokik utwór uznk wprowadzenie w błąd wyrok własność intelektualna własność przemysłowa zgoda znaki towarowe znak towarowy

    Facebook IP Procesowo

    Facebook RKKW

    © 2020 - Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Realizacja Stevedesign